Svar til: Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation)

Velkommen til Dansk Myelomatose Forenings hjemmeside Fora Debat Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation) Svar til: Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation)

#4207
Avatar photoLisbeth Egeskov
Deltager

Hej C,
Rigtig fin ide med at skrive dagbog fra din autologe stamcelletransplantation, så andre kan lære af dine erfaringer. Men som du selv skriver, så kan højdosisforløb arte sig meget forskelligt fra person til person. Og sikkert også fra gang til gang, hvis man får flere.
Du kan også risikere, at der bliver dage, hvor du slet ikke kan skrive dagbog, fordi du fx har høj feber. Så må du bare lade være!
Jeg selv slap uden alvorlige komplikationer som lungebetændelse og blodforgiftning, og havde kun 2 døgnkorte episoder med feber (max 38,8), da jeg blev transplanteret sidste år. Jeg kom hjem på weekend allerede 11 dage efter jeg havde fået mine stamceller tilbage, og blev udskrevet efter 14 dage. Måtte dog retur igen dagen efter pga. dehydrering og lidt feber.
På 17. dagen blev jeg udskrevet for 2. gang, og denne gang holdt det 🙂
MEN (og måske er der altid et men, når man gennemgår så voldsom en behandling?) mit store problem, smerter i hele fordøjelsessystemet og diarré, blev ved i månedsvis, og der gik næsten et halvt år, før jeg kunne spise alt, hvad jeg havde lyst til igen (fx røde bøffer og sushi), uden at blive syg i maven dagens efter.
Men som sagt så var jeg relativt frisk og oppegående (dvs. mobil og siddende i stol i stedet for liggende i seng) under hele indlæggelsen.
Krydser fingre for dig!