image001-29

BOG FAKTA

ISBN: 978-87-7055-443-5
People’s Press 2010
1. udgave

Vejl. pris 249 kr.

Lisa Bolting er diætist og har de sidste otte år arbejdet på Kræftens Bekæmpelses rehabiliteringscenter Dallum Slot. Sideløbende er Lisa chefdiætist på SlankeDoktor og har også udgivet kogebøger til vægttab.

”MAD der rykker – en bog om kost og kræft” er en kogebog for kræftramte og deres familier, som gerne vil, via kosten, gøre noget selv for at øge sundheden og forebygge yderligere sygdom, men den kan bruges af alle, der gerne vil spise sund og slankende mad.

Bogen er opdelt i to afsnit: den første del af bogen gennemgår ernæringsmæssige aspekter og giver gode, dagligdags råd om at spise varieret og groft og den kommer rundt omkring mange spørgsmål og svar om blandt andet kvalme, tygge- og synkeproblemer, men også vitaminer, antioxidanter og økologisk mad. Den anden del er ca. 50 opskrifter på eksempler til grønsager, bagværk, dessert, frokost- og middagsretter samt supper.

Bogen indeholder kostplaner til tre grupper af patienter. Først til dem, der skal have energi- og proteinrig mad, dernæst dem der skal holde vægten og endelig til dem, der vil tabe i vægt. Der er vejledende kostplaner til de tre grupper, men bogen er for størstedelen af teksten skrevet med slankeprincipper for øje så det kan godt skabe lidt forvirring, for budskabet til de tre grupper bør være forskelligt så det er lidt ”at sætte sig mellem tre stole”.

Lisa Bolting vil sine læsere det godt og kommer med mange forslag og hints om forskellige madvarer, men det kan i visse tilfælde efterlade læseren lidt forvirret. Blot for at nævne et eksempel, så fremhæves korsblomstfamilien under grønsager, men uden forklaring hvorfor, og med en afsluttende kommentar om at det vigtigste er at spise varieret. Jeg savner lidt dybdegående forklaringer og en mere klar linje om, hvad der er optimalt at gøre, så kan det jo være op til læseren at vurdere, hvad man kan overkomme.

Opskrifterne er lette, smagfulde, sunde og inspirerende, men jeg savner kostberegningen, der viser energi og proteinindholdet. Bogens første del har skemaer med lister over forskellige madvares indhold af protein, fiber, fedt, selen osv, men i opskrifterne er det ikke oplyst.

Der er mange bøger på markedet der beskriver kost og kræft. Denne bog bygger på erfaringer fra hverdagen på Dallum Slot og er derfor god og saglig. De mange gode råd vil uden tvivl lette hverdagen og give ny appetit til mange, der har kræften inde på livet. Der er ikke nogen enkelt og sort/hvid sandhed om kost og kræft, bogen udtrykker holdningen fra mange diætister og læger, men ikke fra den mere kritiske og alternative tankegang, men her findes jo andre bøger, der kan dække det behov.

Jeanette Maglegaard, Diætist og Homøopat. www.teraptutiskklinik.dk