Svar til: Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation)

Velkommen til Dansk Myelomatose Forenings hjemmeside Fora Debat Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation) Svar til: Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation)

#4151
Avatar photoCarsten Levin
Deltager

Slut oktober, indlæggelse til højdosis Cyklofosfamid
Indlagt over 2 dage, uafbrudt med drop i armen. Først vædske i 1 timestid for at forebygge skader. Dertil div. medicin for at beskytte organer/slimhinder mod skadevirkninger af kemoterapien, mod kvalme o.s.v.

Så Cyklofosfamid i droppet. Løb ind over yderligere en time.

Efterfulgt af 24 timer med vedvarende vædske (saltvand og glucosevand) for at få skyllet organerne, og især nyrerne grundigt igennem. Og dertil løbende med få timers mellemrum døgnet igennem indsprøjtninger med hhv. vanddrivende midler og midler til at beskytte kroppen mod Cyklofosfamid bivirkninger/skader.

Behandlingen er ret voldsom, og jeg fornemmer på de fantastiske sygeplejersker at man kan blive noget påvirket af bivirkninger.
Jeg fik kun let kvalme den sidste morgen, som hurtigt var overstået.

Dertil for første gang stigende træthed, som også varer ind i ugen efter.

Det næste bliver stamcellehøst i starten af november. Men forinden skal jeg sprøjte mig med Neupogen hver aften for at stimulere stamcelleproduktionen. Mere herom i kommende indlæg. Fra nu af beskrives forløbet samtidig med at det finder sted og ikke gennem bakspejlet.

  • Dette svar blev ændret 9 år, 5 måneder siden af Avatar photoCarsten Levin.