Svar til: Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation)

Velkommen til Dansk Myelomatose Forenings hjemmeside Fora Debat Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation) Svar til: Min behandling fra diagnose og gennem ASCT (Autonom Stamcelle Transplantation)

#4142
Avatar photoCarsten Levin
Deltager

Baggrunden og diagnosen
57 år mand, aldrig en sygedag. Erhvervsaktiv, rimelig høj, let overvægtig, “enke” med to børn. Cykler og windsurver, gerne udendørsliv.

Astma normalt velbehandlet, men de sidste par år med lidt hosten og mislyde. Usædvanligt, da jeg er velbehandlet.

Et par lungebetændelser over de to sidste år, underligt. Blev ikke syg eller svækket i væsentligt omfang, gik med dem, men smerter ved brystet fik mig til at til lægevagt og fik undersøgt. Smerterne skyldtes at betændelsen var gået i lungehinden, og først der opdagede jeg den.

Måske har der været træthed som symptom. Blodprocent, røde blodlegemer lige lidt i underkanten, ikke markant.

Første diagnose
En superfantasifuld læge i bekendskabskredsen, en der tænker ud af boksen (åbenlyst) foreslog at se på min astma. Hun konstaterede at den var rimeligt behandlet, justerede lidt men tog den første af to serier blodprøver. Den anden hun tog valgte hun lidt usædvanligt at medtage M-komponent i* sættet. Og til hendes store bekymring var svaret her “positivt”.

Henvisning til den effektive Diagnostisk Enhed på Herlev sygehus. Her dels nye blodprøver og dels røntgenfoto af skellet. Dette skal ikke være en faglig rapport, men lette kæder, M-komponent og to steder med “oplysninger” på knogler.

Knoglemarvsbiopsi taget og konstateret at der var de forventede cancerceller. Alt andet ville jo også være underligt.
Dertil taget prøve til FISH analyse, herom måske mere andetsteds senere.

Dette var anden halvdel af juni.

Videre til hæmatologisk på 21. etage hvor de myelomatosekyndige forefindes.

Gradbøjning, hvor galt?
På hæmatologisk talte jeg med en midlertidigt tildelt læge som var meget velinformeret og havde forberedt sig godt. Ung og frisk mand. Og med en fantastisk mindst tilsvarende velinformeret sygeplejerske som blev tildelt som min faste kontakt. Hun er hele tiden fantastisk velinformeret, hvad hvad der skal ske fremover og sikrer sig at jeg er ordenligt orienteret. Det er iøvrigt min oplevelse at det generelt er sygeplejerskerne på afdelingen der ved, husker og sikrer at tingene sker!

De kunne konstatere at jeg var meget let ramt. Ingen påvirkning af nyrer, ingen forhøjet kalk i blodet og ingen hjertepåvirkning, ingen knoglebrud og på nuværende tidspunkt ingen blodmangel, da jeg af mig selv har rettet mig.

Altså en vurdering udfra CRAB kriterierne:

Calcium, Renal, Anaemia og Bone). Det vil sige, om sygdommen påvirker mængden af kalk i blodet, om nyren har taget skade, om sygdommen medfører blodmangel, og om sygdommen påvirker knoglerne. Fra Cancer.dk

Behandling var planlagt til start ugen efter. Mere om denne senere. Jeg spurgte om det var afgørende at starte behandling nu, eller om den kunne vente til primo august. Da jeg meget gerne ville holde min sommerferie.
Lidt frem og tilbage og refereren til en kollega der ikke var med. Måske overlægen?
Enighed om at det var helt OK, bare jeg var forsigtig og ikke løftede for meget og ikke fik stød eller slag. Ingen kontaktsport.

Det var så det, diagnosticeret, på ferie og plan for behandling lagt.

Senere på ugen beskriver jeg behandlingsplanen som den blev lagt med start 8. august og frem til jul. Og derefter hvordan den så opleves i praksis, for mig, bivirninger, tanker og alt der der nu sker.

*M-komponent er en af de faktorer der kan være tiltilstede hos Myelematosepatienter. Den er der ikke altid, men er den der må man regne med at have sygdommmen i et eller andet stadie.

  • Dette svar blev ændret 9 år, 5 måneder siden af Avatar photoCarsten Levin.
  • Dette svar blev ændret 9 år, 5 måneder siden af Avatar photoCarsten Levin.