Print Friendly

Vedtægter

Dansk Myelomatose Forening

 

1. Navn – Hjemsted – Formål

§ 1. Foreningens navn er: Dansk Myelomatose Forening 23. marts 1999

§ 2. Foreningens hjemsted er: Den til enhver tid siddende formands adresse.

§ 3. Foreningens formål er: At fremme interessen for Dansk Myelomatose Forening samt varetage dens medlemmers interesser.

2. Medlemmer

§ 4. Som medlem kan optages enhver med interesse for foreningen.

§ 5. Stk. 1. Indmeldelse i foreningen sker ved henvendelse til bestyrelsen. Det årlige kontingent fastsættes af generalforsamlingen. Betalingen gælder som medlemsbevis for familien/ husstand. Hvert medlemskab udløser 1 stemme. Der ydes ikke tilbagebetaling ved udmeldelse.

Stk. 2. Medlemmer, der ikke har betalt inden fristens udløb tilsendes rykker. Betales den ikke, betragtes medlemmet som udmeldt.

Stk. 3. De sidste tre måneder før regnskabsårets slutning er kontingentfrie for nye, der melder sig ind i denne periode.

3. Ledelse

§ 6. Foreningens opgaver varetages af: Generalforsamlingen Bestyrelsen Eventuelle udvalg

§ 7. Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes hver år i marts og indkaldes med mindst 2 ugers skriftlig varsel med meddelelse til medlemmerne, indeholdende følgende dagsorden:    a. Valg af dirigent    b. Formanden aflægger foreningens årsberetning    c. Kassereren fremlægger foreningens årsregnskab til godkendelse    d. Fastsættelse af kontingent    e. Indkomne forslag    f. Valg i henhold til vedtægterne    g. Valg af eksterne og interne revisorer    h. Eventuelt Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen under punkt e. må være formanden i hænde i skriftlig form, senest 8 dage før ordinær generalforsamlings afholdelse. Forslag til vedtægtsændringer dog senest 1. februar.

Stk. 3. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 25 % af medlemmerne fremsætter begæring herom, indeholdende motiveret dagsorden. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes med mindst 8 dages varsel, og afholdes inden for 6 uger fra begæringen er fremsat.

Stk. 4 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse på 7 medlemmer og 2 suppleanter. Endvidere vælges 1 ekstern revisor og 2 interne revisorer og 1 revisor-suppleant. Genvalg kan finde sted til alle poster. Bestyrelsen konstituerer sig selv umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning med : formand, næstformand, kasserer, sekretær og netværkskoordinator samt 2 bestyrelsesmedlemmer med særlige arbejdsområder.

§ 8. Stk. 1. Bestyrelse samt intern revisor vælges for 2 år ad gangen, således at 4 bestyrelsesmedlemmer vælges på ulige årstal og 3 bestyrelsesmedlemmer vælges på lige årstal. Interne revisorer vælges skiftevis for 2 år ad gangen. Ekstern revisor vælges hvert år. Alle suppleanter vælges for 1 år ad gangen.

Stk. 2. Ved alle andre valg og afstemninger, undtagen afstemninger om forslag til ændring af love ( §11. ) og love til ophævelse af foreningen ( § 12. ), er simpelt flertal gældende, d.v.s. at den kandidat eller det forslag, der får flest stemmer er valgt/vedtaget.

§ 9. Stk. 1. Bestyrelsen fremsætter selv sin forretningsorden, indenfor nærværende loves rammer. Bestyrelsesmøder afholdes så vidt muligt, én gang i kvartalet, og i øvrigt, når formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt. Telefonmøder eller mailbeslutninger er gældende, efter underskrift af sekretærens rundsendte referat. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 4 stemmeberettigede medlemmer er til stede. Bestyrelsens beslutninger afgøres ved simpelt flertal, og i tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme afgørende.

Stk. 2. Sekretæren fører protokol over bestyrelsesmøder og generalforsamlinger, ligesom sekretæren udfører den løbende korrespondance for foreningen.

Stk. 3. Foreningen tegnes af 2 bestyrelsesmedlemmer i forening, hvoraf den ene skal være formanden.

4. Økonomi

§10. Stk.1. Foreningens regnskabsår løber fra 1. januar til 31. december. Efter regnskabets udløb, affattes et driftsregnskab over foreningens indtægter og udgifter, samt status. Revision af regnskaber sker inden fremlæggelsen på generalforsamlingen.

Stk. 2. Bestyrelsen forvalter foreningens midler. Kassebeholdningen må ikke overstige kr.1000,00. Overskydende beløb skal indsættes på bank-/sparekasse eller girokonto i foreningens navn. Træknings- og tegningsberettiget på foreningens konti er kassereren alene eller formanden og et bestyrelsesmedlem i forening.

Stk. 3. Kassereren forestår kasse- og regnskabsvirksomhed og forelægger på den ordinære generalforsamling, det reviderede regnskab samt budget for det kommende år. Kassereren fører kassebog.

Stk. 4. Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for landsforeningens forpligtelser.

5. Lovændringer

§ 11. Ændringer i foreningens love kan kun foretages, når de efter at have været behandlet på en generalforsamling opnår mindst 2/3 majoritet fra de fremmødte medlemmer. Lovændringer skal i forvejen forelægges foreningsmedlemmerne, samtidig med generalforsamlingens lovlige indkaldelse.

6. Ophævelse af Foreningen

§ 12. Stk. 1. Ophævelse af foreningen kan kun finde sted, når forslag herom, efter at være behandlet på en generalforsamling, samt være til urafstemning, har opnået ¾ af de returnerede stemmer. I tilfælde af foreningens ophævelse, tilfalder dens midler Kræftens Bekæmpelse.

Stk. 2. I tilfælde af opløsning udpeger foreningen to likvidatorer til at afvikle foreningen.

 

Vedtægterne er godkendt på generalforsamlingen i Ringsted den 12. marts 2016.

 

 

Følg os på Facebook
Facebook
Har du noget på hjertet, som du vil dele?

Har du en historie, en boganmeldelse eller et emne som du gerne vil dele med andre?

Så skriv et blogindlæg til os - klik her